Bedingungen

Voorwaarden “ASH Yachtservice”

Op al onze diensten en leveringen zijn onderstaande voorwaarden van toepassing,

(uitgesloten verhuur van en les met van plezier vaartuigen)

ASH YACHTING & ASH YACHTSERVICE – ALGEMENE AANNEMINGS-, LEVERINGS- EN VERKOOPVOORWAARDEN

Deze algemene aannemings-, leverings- en verkoop voorwaarden van ASH zijn gedeponeerd bij de KvK te Amsterdam. ASH Yachting zal tegen misbruik optreden.

ARTIKEL 1 – DEFINITIES DER PARTIJEN

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

a. de leverancier: de aannemer, producent of verkoper (ASH Yachting of ASH Yachtservice)

b. de afnemer: de koper en/of opdrachtgever (natuurlijk persoon)

ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID DER VOORWAARDEN

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle met de leverancier gesloten overeenkomsten van koop en verkoop, uigesloten tweedehands artikelen en boten. En verder alle overeenkomsten van aanneming van werk, op elk door de leverancier gedane aanbod en, meer in het bijzonder, op iedere overeenkomst van koop, verkoop en bouw van nieuwe pleziervaartuigen en casco’s, inclusief de daarvan deeluitmakende uitrustingsstukken en inventaris. Deze voorwaarden zijn tevens van toepassing op elk aanbod en iedere overeenkomst van ver-, af- en inbouw, reparatie of onderhoud van plezier en commerciële vaartuigen en/of onderdelen daarvan, alsmede op alle nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn.

ARTIKEL 3 – EEN OFFERTE OF AANBIEDING

1. Elk schriftelijke aanbieding is bindend gedurende de opgegeven termijn of bij ontbreken daarvan gedurende tien werkdagen na ontvangst, tenzij anders vermeld en behoudens gebrek aan kredietwaardigheid van de afnemer. Indien de afnemer het aanbod niet binnen de gestelde termijn aanvaardt vervalt het aanbod.

2. Iedere aanbieding/offerte vermeldt: prijzen, maten, gewicht en levertijd en (indien van

Toepassing, c.q. relevant) ook het motorvermogen en de snelheid.

De aanbieding kan eventueel vergezeld gaan van ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, schetsen en/of bestekken, voor zover deze op de offerte van toepassing zijn en voor zover deze niet door de aanvrager worden verstrekt.

3. Voor alle in- en verbouwingen wordt een afzonderlijke prijs (aanneemsom) en de duur van het in- en verbouwen door de leverancier opgegeven.

4. Alle ontwerpen, afbeeldingen, tekeningen, schetsen, bestekken, berekeningen en

andere toelichtingen en verduidelijkingen die bij het aanbod van een in- of

verbouwing of van een reparatie worden verstrekt, blijven het eigendom dan wel

het bezit van degene die deze heeft verstrekt. Zij zijn beschermd volgens de

Auteurswet en mogen niet aan derden ter hand worden gesteld, behoudens voor

zover noodzakelijk voor herstel-, reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden.

5. Behoudens in het geval van noodzakelijke herstel-, reparatie- en/of onderhoudswerkzaamheden zoals in het vorige lid aangegeven, is het de afnemer niet toegestaan deze bescheiden openbaar te maken, te vermenigvuldigen en/of zonder schriftelijke toestemming van de leverancier aan derden ter inzage te geven.

ARTIKEL 4 – EEN OVEREENKOMST

1. Koopovereenkomsten, aanneming overeenkomsten en ook alle aanvullende overeenkomsten die in aansluiting daarop worden aangegaan, waarvan de koofdsom, respectievelijk de aanneemsom een bedrag van € 2.500,00 (exclusief BTW) te boven gaat, worden door de leverancier altijd schriftelijk vastgelegd.

2. Eventueel later gemaakte afspraken en/of wijzigingen alsmede toezeggingen door (ingehuurd) personeel of ondergeschikten van de leverancier zijn bindend onder de voorwaarde dat zij schriftelijk zijn bevestigd.

In het geval dat er een schriftelijke opdracht of een bevestiging van een overeenkomst of van een nadere afspraak ontbreekt, zijn beide partijen aan die overeenkomst of nadere afspraak gebonden, indien één van hen met andere dan de vorenbedoelde schriftelijke bescheiden kan bewijzen dat de overeenkomst dan wel nadere afspraak werd gesloten, respectievelijk gemaakt.

3. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 lid 2 van deze voorwaarden heeft de leverancier het recht de extra kosten in rekening te brengen die voortvloeien uit wijzigingen in het werk of onderbrekingen in de werkzaamheden, voor zover deze zijn veroorzaakt door niet aan de leverancier toe te rekenen oorzaken.

4. Een overeenkomst tot verbouwing of reparatie heeft uitsluitend betrekking op de werkzaamheden die de leverancier redelijkerwijs heeft kunnen voorzien.

Indien de omvang van de werkzaamheden groter blijkt te zijn dan voorzien, moet de leverancier zijn werkzaamheden terstond opschorten en met de afnemer overleggen over het al of niet voortzetten van de werkzaamheden en over de wijze waarop. De leverancier heeft in ieder geval recht op vergoeding voor het reeds verrichte werk en de daarmee verband houdende kosten.

5. Indien aanvullende overeenkomsten bijzondere invloed hebben op de prijs, de

levertijd, de maten, het gewicht en eventueel het motorvermogen en de snelheid,

moet daarvan door de leverancier melding worden gemaakt.

6. De afnemer moet in redelijke mate gelegenheid hebben tot controle tijdens de normale werkuren. De afnemer is bevoegd één of meer derden te belasten met deze controle of met het uitoefenen van toezicht, waarvan de naam of namen op verzoek van de leverancier schriftelijk aan hem moet(en) worden verstrekt.

ARTIKEL 5 – DE LEVERTIJD

1. Onder levertijd wordt verstaan het tijdsverloop tussen enerzijds de datum waarop de koopovereenkomst is gesloten dan wel de opdracht tot ver-, af- en inbouw, reparatie of onderhoud is gegeven en anderzijds de overeengekomen datum van levering af bedrijf.

2. De leverancier is verplicht de afnemer onder vermelding van de redenen schriftelijk in kennis te stellen zodra overschrijding van de levertijd is te verwachten en zo mogelijk aan te geven hoe groot de overschrijding zal zijn.

3. De levertijd wordt verlengd met de vertraging die een redelijkerwijs voorzienbaar gevolg is van de nalatigheid van de afnemer om, ondanks tijdige aanmaning, een aan de leverancier verschuldigd bedrag te voldoen nadat dit opeisbaar is geworden of van de nalatigheid van de afnemer om een andere verplichting na te komen. Ook komen de kosten die een voorzienbaar en naar ervaringsregelen te verwachten gevolg zijn van deze nalatigheid voor rekening van de afnemer.

4. De leverancier is pas in verzuim indien de levertijd met meer dan 15% wordt overschreden als gevolg van oorzaken die de leverancier zijn toe te rekenen, dus niet door overmacht.

ARTIKEL 6 – GARANTIE

1. De leverancier staat ervoor in dat hij een pleziervaartuig of casco, inclusief de overeengekomen uitrustingsstukken en inventaris, levert dat beantwoordt aan de overeenkomst. De leverancier staat er bovendien voor in dat het geleverde de eigenschappen bezit die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor een normaal gebruik nodig zijn, alsmede voor een bijzonder gebruik voor zover dat is overeengekomen.

2. De leverancier staat ervoor in dat de door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de overeenkomst en worden uitgevoerd met goed vakmanschap en met gebruikmaking van deugdelijk materiaal.

3. Met inachtneming van het vorenstaande garandeert de leverancier gedurende een termijn van twaalf maanden de afwezigheid van gebreken die zich openbaren of ontstaan na levering.

Voor onderhoudswerkzaamheden en reparaties aan motoren, navigatieapparatuur en/of elektronische apparatuur geldt een garantietermijn van drie aaneengesloten maanden na daadwerkelijke ingebruikneming daarvan, maar niet langer dan zes maanden na datum van verkoop dan wel na datum waarop de werkzaamheden werden verricht.

Voormelde termijnen van drie en zes maanden worden verlengd met de periode waarin het vaartuig niet werd gebruikt wegens winterstalling.

Op onderdelen die door derden zijn geleverd en die door de leverancier zijn verwerkt gelden de garantievoorwaarden van deze derden voor zover de desbetreffende garantiebewijzen aan de afnemer ter hand zijn gesteld.

Ingeval sprake is van onderhouds- en/of reparatiewerkzaamheden wordt op de eventueel daaronder begrepen schilder- en coatingwerkzaamheden geen garantie gegeven.

4. Onverminderd de overige rechten die hem op grond van de wet toekomen heeft de afnemer recht op kosteloos herstel van gebreken en op vervanging van gebrekkige onderdelen op de werf van de leverancier binnen redelijke tijd op de werf van de leverancier of op een andere werf binnen een straal van 10 km van de vestigingsplaats van de leverancier. Indien de reparatie op een verder gelegen locatie plaats moet vinden mag de leverancier hiervoor reistijd en reiskosten in rekening brengen.

De afnemer kan op kosten van de leverancier een noodzakelijk herstel door een derde laten uitvoeren, voor zover de kosten daarvan redelijk zijn. Voor de vaststelling van die redelijkheid wordt het prijsniveau van de leverancier in aanmerking genomen.

De derde die een noodzakelijk herstel kan uitvoeren wordt in overleg met de afnemer door de leverancier aangewezen.

Herstel bij een derde is alleen mogelijk:

- indien de leverancier niet of niet tijdig in staat is het gebrek op zijn eigen werf te

herstellen of

- indien sprake is van een wanverhouding tussen de noodzakelijke kosten van transport van het vaartuig naar de werf van de leverancier en de kosten van herstel op die werf of

- indien in verband met de omstandigheden van de afnemer niet kan worden verlangd dat hij het herstel op de werf van zijn leverancier laat uitvoeren. In dat geval zijn reistijd en reiskosten te alle tijde voor rekening van de afnemer.

5. De leverancier staat niet in voor gebreken in het ontwerp van het vaartuig indien dit ontwerp

niet door hemzelf is geleverd en evenmin staat de leverancier in voor de bruikbaarheid en de

deugdelijkheid van materialen en uitrustingsstukken waarvan de toepassing of aanwending door

de afnemer is voorgeschreven of die door hem zijn geleverd.

6. Tenzij wegens specifieke eisen anders is overeengekomen zijn bij uitvoering van de overeenkomst de volgende afwijkingen mogelijk:

± 1% lengte afwijking over de stevens;

± 1% breedte afwijking over alles;

± 1% holte afwijking;

± 5% diepgang afwijking;

± 2% stahoogte afwijking onder de balken;

± 1% maximale hoogte afwijking boven wateroppervlak;

± 10% gewichts afwijking;

± 5% motorvermogen afwijking en

± 10% snelheids afwijking (bij standaarduitrusting).

7. De leverancier staat niet in voor (uiterlijke) onvolkomenheden die voortkomen uit de aard en de hoedanigheid van gebruikte materialen.

8. De leverancier staat niet in voor gebreken die na de oplevering van de goederen zijn ontstaan als gevolg van normale slijtage, ondeskundig gebruik of gebrek aan zorgvuldigheid, of die het gevolg zijn van door de afnemer of door derden aangebrachte veranderingen aan het geleverde. Evenmin staat de leverancier in voor de eventueel ontstane schade als gevolg van vorenbedoelde gebreken.

9. Op noodreparaties wordt geen garantie gegeven.

10. Garantie wordt alleen dan verleend, indien de geleverde producten c.q. diensten geheel zijn betaald.

11. Garantie bij Osmose behandelingen wordt alleen dan verleend indien een dergelijke behandeling 100% is voltooid.

12. Indien ASH, door wanbetaling is gedwongen een gerechtelijk traject in te gaan, zal ASH voor een dergelijke opdrachtgever geen werkzaamheden meer verrichten.

ARTIKEL 7 – OVERMACHT

1. Onder overmacht wordt verstaan iedere niet-voorzienbare omstandigheid tengevolge waarvan de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd of verhinderd, voor zover deze omstandigheid door de leverancier niet vermeden kan worden en zij niet op grond van de wet, de overeenkomst of maatschappelijke opvattingen voor diens rekening moet komen.

2. Onder overmacht wordt mede verstaan een vertraging die is ontstaan doordat materialen niet op tijd worden geleverd, indien de vertraging niet te wijten valt aan omstandigheden die de leverancier had kunnen of moeten voorzien of voorkomen, maar ook door ongunstige weersomstandigheden, indien de opdracht buiten, onbeschermd worden uitgevoerd.

3. Indien de overmachtsituatie ertoe leidt dat de leverancier werkzaamheden opschort, is de afnemer voor die periode ook ontheven van zijn verplichtingen.

4. Na ontbinding van de overeenkomst op grond van overmacht heeft de leverancier recht op vergoeding van de door hem gemaakte kosten van bouw, in- of verbouw of reparatie, voor zover deze kosten zijn gemaakt voordat te verwachten was dat de overmachtsituatie tot ontbinding van de overeenkomst zou leiden en voor zover de afnemer door de verrichte werkzaamheden gebaat is.

ARTIKEL 8 – DE (OP)LEVERING

1. De levering vindt plaats af bedrijf in Nederland, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Indien een afleveringsproefvaart plaatsvindt, geschiedt de levering echter op de plaats die voor de afleveringsproefvaart is overeengekomen.

2. De leverancier zal de afnemer vóór aflevering van het vaartuig of van andere te leveren zaken de gelegenheid bieden het vaartuig of bedoelde andere zaken te (laten) inspecteren.

Ingeval van reparaties, verbouw-, inbouw, – afbouw- of onderhoudswerkzaamheden zal de leverancier de afnemer vóór oplevering de gelegenheid bieden de uitgevoerde werkzaamheden te (laten) inspecteren.

Indien een (afleverings-)proefvaart is overeengekomen, zal de leverancier de afnemer vóór aflevering dan wel oplevering de gelegenheid bieden voor die (afleverings-)proefvaart.

3. De afnemer moet binnen tien werkdagen na kennisgeving door de leverancier tot het maken van de inspectie en/of de (afleverings-)proefvaart gebruik maken van de geboden gelegenheid.

Indien de afnemer binnen deze termijn van tien werkdagen geen gebruik maakt van de hem geboden gelegenheid, wordt het vaartuig of de zaak geacht te zijn geleverd. De afnemer kan zich er dan niet meer op beroepen, dat het vaartuig of de zaak gebreken vertoont die hij redelijkerwijs tijdens de inspectie en/of de (afleverings-)proefvaart had kunnen ontdekken.

4. Indien de levering heeft plaatsgevonden of geacht wordt te hebben plaatsgevonden op grond van lid 2 of 3, gaat het risico voor het geleverde over op de afnemer.

5. Indien de afnemer na levering in gebreke blijft met de afname van het vaartuig of andere zaken, worden deze opgeslagen voor rekening en risico van de afnemer.

6. Indien de afnemer bij het verstrekken van de opdracht daartoe heeft verzocht, worden de vervangen onderdelen na uitvoering van de opdracht aan hem ter beschikking gesteld. Dit geldt niet voor onderdelen die in verband met garantieclaims moeten worden afgezonderd; in dat geval worden de onderdelen pas ter beschikking gesteld nadat de garantieclaims zijn afgehandeld.

In alle andere gevallen worden de vervangen onderdelen eigendom van de leverancier, zonder dat de afnemer op enigerlei vergoeding ter zake aanspraak kan maken.

7. Indien de afnemer bij koop of nieuwbouw van een vaartuig of andere zaak is overeengekomen,

dat hij een gebruikt vaartuig of andere zaak inruilt, wordt laatstgenoemd vaartuig of zaak pas

eigendom van de leverancier, nadat de feitelijke levering daarvan heeft plaatsgevonden. Indien

de afnemer het in te ruilen vaartuig of de in te ruilen zaak blijft gebruiken in afwachting van de

levering van het nieuwe vaartuig of de nieuwe zaak, komt schade of verlies door welke oorzaak

dan ook voor rekening en risico van de afnemer. Alle kosten van onderhoud en reparatie zijn

voor rekening van de afnemer.

8. Indien de afnemer tekort schiet in zijn verplichtingen en het object van de overeenkomst te boek is gesteld, is de afnemer verplicht zijn medewerking te verlenen aan doorhaling van deze teboekstelling.

ARTIKEL 9 – KLACHTEN C.Q. RECLAME

Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen (schriftelijk en) behoorlijk omschreven, binnen 10 werkdagen, ter kennis worden gebracht van de leverancier, nadat de afnemer de gebreken heeft geconstateerd of heeft kunnen constateren.

De gevolgen van niet tijdige reclame komen voor rekening van de afnemer.

ARTIKEL 10 – DE KOOPPRIJS EN/OF AANNEEMSOM

1.Alle koopprijzen en aanneemsommen gelden netto contant ter plaatse voor de levering

overeengekomen.

2. Op verzoek van de meest gerede partij wordt elke verhoging of verlaging van prijzen, voor zover van invloed op de koopprijs of de aanneemsom, doorberekend indien zij na meer dan drie maanden na het afsluiten van de overeenkomst optreedt en er nog niet is geleverd dan wel de bedoelde werkzaamheden nog niet of nog niet geheel zijn uitgevoerd. De leverancier zal echter niet doorberekenen, indien bij tijdige bestelling een prijsstijging niet van invloed op de koopprijs of aanneemsom zou zijn geweest.

Onder verhoging of verlaging van prijzen wordt mede begrepen een wijziging van de wisselkoers van de valuta waartegen het toegeleverde materiaal of goed is betaald in verhouding tot de koers van de valuta die aan de koopprijs of aanneemsom ten grondslag is gelegd.

Indien als gevolg van verhoging van prijzen als bedoeld in dit lid en in de leden 3 en 4 van dit artikel de koopprijs of aanneemsom met meer dan 15% stijgt, heeft de afnemer het recht de koopovereenkomst te ontbinden, dan wel van de overeenkomst af te zien.

3. Elke verhoging of verlaging van lonen en andere arbeidsvoorwaarden bij CAO of bindende loonregeling die door de leverancier wordt toegepast, alsmede elke voor zijn rekening komende verhoging of verlaging van premies voor de sociale verzekeringen wordt doorberekend voor zover van invloed op de aanneemsom en voor zover optredend na meer dan drie maanden na de totstandkoming van de overeenkomst.

4. Tenzij anders vermeld zijn in de koopprijs of aanneemsom steeds begrepen de ter zake verschuldigde omzetbelasting, invoerrechten en andere heffingen die gelden ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst. Wijzigingen van deze heffingen worden in de koopprijs of aanneemsom doorberekend.

Indien de verschuldigdheid van een heffing kan worden voorkomen door het naleven van bepaalde voorschriften, zijn partijen hiertoe jegens elkaar gehouden.

5. Doorberekening van een verhoging of verlaging van prijzen die van invloed is op de koopprijs of op de aanneemsom en die is toe te rekenen aan verzuim of vertraging door toedoen van de wederpartij zal altijd kunnen worden verlangd.

6. De leden 2, 3 en 4 van dit artikel zijn niet van toepassing indien sprake is van een vaste koopprijs of vaste aanneemsom.

ARTIKEL 11 – DE BETALINGSVOORWAARDEN

1. Tenzij anders overeengekomen vindt betaling uiterlijk plaats bij levering.

Alle betalingen geschieden contant ten kantore van de leverancier, dan wel contant of door overmaking op een door de leverancier aan te wijzen bank- of girorekening.

2. Ingeval sprake is van aanneming van werk en vooruitbetaling van de aanneemsom wordt verlangd, wordt deze voldaan in de termijnen en de percentages zoals deze in de overeenkomst zijn vastgesteld. Ingeval sprake is van koop kan de afnemer niet worden verplicht meer dan de helft van de koopprijs vooruit te betalen.

3. Indien de afnemer het verschuldigde bedrag niet op de overeengekomen vervaldag betaalt, dan wel – wanneer geen vervaldag is overeengekomen – niet binnen tien werkdagen na ter zake door de leverancier in gebreke te zijn gesteld het verschuldigde bedrag voldoet, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn. In dat geval is de leverancier gerechtigd de wettelijke rente plus 3% op jaarbasis over het verschuldigde bedrag aan de afnemer in rekening te brengen.

Deze rente wordt berekend vanaf de vervaldag. Eén en ander onverminderd het bepaalde in artikel 16 lid 10 van deze voorwaarden.

4. Indien één der partijen wordt genoodzaakt om juridische bijstand in te roepen in verband met een geschil dat betrekking heeft op een tussen hen gesloten overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, is de in gebreke zijnde partij dan wel de in het ongelijk gestelde partij (tevens) de aan de juridische bijstand verbonden kosten verschuldigd. Deze buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van het verschuldigde bedrag met een minimum van € 115,00, te vermeerderen met de werkelijk gemaakte verschotten, tenzij de wederpartij bewijst dat met een lager minimum had kunnen worden volstaan. Eén en ander onverminderd het bepaalde in art.15 lid 10 van deze voorwaarden.

5. Indien de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd op verzoek van de afnemer dan wel doordat de afnemer zijn verplichtingen niet tijdig nakomt of de leverancier niet tijdig in staat stelt de zijnerzijds vereiste werkzaamheden te verrichten, is de leverancier gerechtigd betaling van de koopprijs dan wel van de aanneemsom te vorderen op het tijdstip of de tijdstippen waarop deze betalingen bij normale uitvoering van de overeenkomst verschuldigd zouden zijn geworden.

6. Reclames over facturen dienen, bij voorkeur schriftelijk en behoorlijk omschreven en toegelicht, binnen de aangegeven gestelde betalingstermijn, na ontvangst van de desbetreffende factuur bij de leverancier te worden ingediend.

ARTIKEL 12 – OPSCHORTING EN ONTBINDING

1. Indien één der partijen haar verbintenis niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de nakoming van de daar tegenover staande verplichting op te schorten. Ingeval van gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.

2. Indien één der partijen haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.

ARTIKEL 13 – ANNULERING DOOR OPDRACHTGEVER

I.v.m. aankoop materialen, huur gereedschap en/of werkruimte en reservering personeel is bij annulering is verschuldigd:

• Tot 12 weken voor de aanvang van de werkzaamheden: 15% van de totale aanneemsom,

• Van 12 weken tot 8 weken voor de aanvang van de werkzaamheden: 50% van de totale aanneemsom,

• Van 8 weken tot 4 weken voor de aanvang van de werkzaamheden: 70% van de totale aanneemsom,

• Van 4 weken tot 1 weken voor de aanvang van de werkzaamheden: 90% van de totale aanneemsom,

ARTIKEL 14– RECHTEN M.B.T. ZEKERHEIDSTELLING/BORG

1. Ingeval van verkoop door de leverancier zal de eigendom van de verkochte zaak niet eerder overgaan dan op het moment waarop de verkoopsom en het eventueel meerdere verschuldigde ter zake van de transactie volledig aan de leverancier zijn voldaan.

2. In alle gevallen van aanneming van werk, nieuwbouw daaronder begrepen, zijn het vaartuig en alle daarvoor bestemde materialen en toebehoren, voor zover aanwezig op de werf van de leverancier of elders onder zijn berusting, het eigendom van de afnemer. De leverancier heeft te allen tijde pandrecht op voornoemde goederen, alsmede op de verzekeringspenningen ter vergoeding van schade daaraan, voor elk onbetaald deel van de aannemingssom voor zover verschuldigd, alsmede voor elk verlies of schade, door hem geleden of te lijden, indien de afnemer op de overeenkomst inbreuk maakt.

3. De eigendomsoverdracht van de in lid 2 van dit artikel genoemde goederen aan de afnemer wordt geacht te hebben plaatsgevonden op het moment waarop die goederen op de werf arriveren of elders onder berusting van de leverancier komen.

De afnemer heeft het recht zich de goederen die aldus aan hem in eigendom toebehoren, door of vanwege de leverancier te doen aanwijzen en deze goederen te (doen) waarmerken ter beveiliging van zijn aanspraken en ter identificatie van zijn eigendom. Een bevestiging vanwege de leverancier aan de afnemer dat bedoelde goederen zijn aangekomen, houdt in dat de leverancier deze goederen (desgewenst separaat) houdt voor de afnemer.

4. Het feit dat de afnemer vóór de levering van het voltooide vaartuig reeds eigenaar is van het vaartuig in aanbouw en van alle daarvoor bestemde materialen en toebehoren, zal in geen enkel opzicht iets toe- of afdoen aan de verplichtingen die de leverancier volgens de aannemingsovereenkomst en deze voorwaarden heeft na te komen.

5. Onverminderd het pandrecht van de leverancier heeft een ontbinding van de aannemingsovereenkomst niet tot gevolg dat het voormelde eigendomsrecht van de afnemer vervalt alvorens de ontbinding zal zijn afgewikkeld.

6. Indien de afnemer tekort schiet in zijn (financiële) verplichtingen en het object van de overeenkomst te boek is gesteld, is de afnemer verplicht zijn medewerking te verlenen aan doorhaling van deze teboekstelling.

7. De leverancier is gerechtigd om het desbetreffende vaartuig en de volledig daarbij behorende uitrusting, inventaris en overige toebehoren onder zich te houden, totdat de afnemer het totaal verschuldigde bedrag heeft voldaan, inclusief de uit dit retentierecht voortvloeiende kosten. Het retentierecht van de leverancier vervalt, zodra de afnemer het geschil aanhangig heeft gemaakt bij de in artikel 16 genoemde geschillencommissie en deze commissie aan de leverancier heeft bevestigd, dat het door de afnemer verschuldigde bedrag door laatstgenoemde bij haar in depot is gestort.

8. In de gevallen bedoeld in lid 1 en 2 van dit artikel heeft de leverancier zonder gerechtelijke tussenkomst het recht om het vaartuig en alle daarvoor bestemde materialen en toebehoren te verkopen en de opbrengst in mindering te brengen op zijn uitstaande vordering, indien de afnemer, na door de leverancier bij aangetekend schrijven tot betaling te zijn gemaand, zes maanden na datum van het aangetekend schrijven het verschuldigde bedrag nog niet heeft voldaan en de afnemer bovendien zich niet tot de in artikel 16 genoemde geschillencommissie heeft gewend en het door hem verschuldigde bedrag niet bij deze commissie in depot heeft gestort. Op de leverancier rust de verplichting het eventuele verschil tussen verkoopopbrengst en het door de afnemer aan de leverancier verschuldigde bedrag binnen acht dagen na ontvangst van de verkoopopbrengst, indien mogelijk, aan de afnemer over te maken.

9. Deze verkoop kan de leverancier pas effectueren, nadat hij na afloop van voornoemde periode van zes maanden de afnemer bij deurwaardersexploot wederom heeft aangemaand het verschuldigde bedrag binnen vijftien werkdagen te voldoen.

ARTIKEL 15 – AANSPRAKELIJKHEID

1. De leverancier is aansprakelijk voor schade aan de zijde van de afnemer die het gevolg is van een tekortkoming die is toe te rekenen aan de leverancier, aan personen in zijn dienst, dan wel aan personen die door hem zijn aangesteld ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden die door de afnemer zijn opgedragen.

2. De afnemer is jegens de leverancier aansprakelijk voor schade die door een toerekenbare tekortkoming van hem en de zijnen is veroorzaakt.

ARTIKEL 16 – GESCHILLEN: DE GESCHILLENCOMMISSIE EN DE REGULIERE RECHTER

1. Op alle geschillen met betrekking tot de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. Uitsluitend een Nederlands rechtscollege dan wel de hierna te noemen geschillencommissie is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen.

2. Geschillen tussen de afnemer en de leverancier over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst -waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, kunnen zowel door de afnemer als door de leverancier worden voorgelegd aan: Geschillencommissie Waterrecreatie, Postbus 90600, NL 2509 LP ’s-Gravenhage, The Netherlands

3. Een geschil wordt door de geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de afnemer zijn klacht eerst binnen de in deze voorwaarden gestelde termijn aan de leverancier heeft voorgelegd.

4. De afnemer moet het geschil uiterlijk drie maanden nadat hij zijn klacht aan de leverancier heeft voorgelegd schriftelijk bij de geschillencommissie aanhangig maken onder vermelding van namen en adressen van de afnemer en van de leverancier en een duidelijke omschrijving van het geschil en de eis. Wanneer de afnemer het geschil aan de geschillencommissie heeft voorgelegd, is de leverancier aan deze keuze gebonden en staat hem ter zake geen beroep op de reguliere rechter meer open.

5. De geschillencommissie is niet bevoegd een geschil in behandeling te nemen dat uitsluitend betrekking heeft op de niet-betaling van een factuur en waaraan geen materiële klacht ten grondslag ligt. Ingeval de afnemer zijn factuur niet tijdig betaalt, is de leverancier bevoegd een procedure bij de gewone rechter aanhangig te maken, mits de leverancier vóór de aanvang van de procedure de afnemer een termijn van één maand na ontvangst van de aanmaning heeft gegeven om het geschil aan de geschillencommissie voor te leggen.

6. Indien de leverancier een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, neemt de geschillencommissie dit geschil pas in behandeling nadat de afnemer binnen een maand schriftelijk heeft verklaard dat hij zich aan de uitspraak van de geschillencommissie zal onderwerpen en het eventueel verschuldigde (restant-)bedrag bij de geschillencommissie in depot heeft gestort.

7. Indien de afnemer een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, neemt de geschillencommissie dit geschil pas in behandeling nadat de afnemer het aan de leverancier eventueel verschuldigde (restant-)bedrag bij de geschillencommissie in depot heeft gestort. De afnemer moet dit bedrag binnen een maand op een door de geschillencommissie aan te geven rekening storten. In het geval de afnemer bedoeld depot niet tijdig heeft gestort, wordt aangenomen dat hij zich niet aan het oordeel van de geschillencommissie wil onderwerpen.

8. De uitspraak van de geschillencommissie is bindend. De geschillencommissie neemt slechts een geschil in behandeling indien met het geschil een bedrag van niet meer dan € 14.000,00 (inclusief BTW) is gemoeid.

9. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

10. Ingeval het geschil aan de geschillencommissie wordt voorgelegd, is artikel 11 lid 3 en 4 niet

van toepassing.

11. Voor de behandeling van geschillen wordt verwezen naar het Reglement van de “Geschillen- commissie Watersport”

Voor het laatst opgesteld/gereviseerd door ASH Yachting op 1 januari 2011